'Met Stockman geef je meteen een kwaliteitsstatement af'

Ziel, identiteit en toegevoegde waarde. Dat zijn de kernbegrippen van het winkelconcept Tenue de Nîmes. Wie de jeanswinkel aan de Amsterdamse Elandsgracht binnenloopt, ziet meteen dat het helemaal klopt. De inrichting, de producten, het personeel: alles ademt kwaliteit.

Rust en schoonheid

Tenue de Nîmes heeft niets van de massaalheid die zo kenmerkend is voor de winkelketens in de Kalverstraat en de Nieuwendijk. Hier heerst rust en schoonheid. Met kleding van verschillende labels, gepresenteerd op exclusieve bustes van Siegel & Stockman.

Menno van Meurs (28) is samen met René Strolenburg bedenker en eigenaar van Tenue de Nîmes. Doel: een ‘blauwe winkel’ neerzetten op een geschikte locatie waar volwassen publiek niet gillend wegloopt. Want de binnenstadswinkels worden ‘steeds jonger’, zien er allemaal hetzelfde uit en overal klinkt dreunende muziek, zegt Menno. ‘Wij wilden een winkel waar een meneer van 80 kan slagen voor een mooie eenvoudige Lee, maar waar ook de doorgewinterde jeansfreak met een Naked & Famous uit Canada weggaat.’

Wie bereid is te betalen voor kwaliteit is ook bereid te betalen voor service. En daar ontbreekt het tegenwoordig in de jeanswinkels op A-locaties aan. Die tendens willen de jongens van Tenue de Nîmes ombuigen. Bezoekers worden ontvangen met een fatsoenlijke espresso, afkomstig uit een professioneel apparaat. Ook een verademing is de persoonlijke aandacht voor klanten. Maar dan ook voor allemaal: niet iedereen heeft natuurlijk de ideale maten en nog altijd zijn er mensen die denken dat een jeans ze ‘niet staat’. Menno: ‘Dan vinden ze dat ze er het lichaam niet voor hebben. Voor ons is het dan de sport om binnen twee broeken precies de juiste jeans voor ze te vinden’.

De entree van Tenue de Nîmes, uiteraard met Stockman-figuur

Met zijn jeansachtergrond als belangrijkste troef, zocht Menno ook voor de winkelinrichting naar ‘the real thing’. ‘En dan kom je automatisch bij Siegel & Stockman terecht. Overigens: ik vind dat veel collega’s het belang van de juiste poppen nog wel eens onderschatten. Er wordt al snel op bezuinigd. En wat zie je dan? Ongevormde, glossy-achtige marsmannetjes die precies het verkeerde accent geven aan de producten die je er op uitstalt. Ikzelf vind dat levensgevaarlijk. Bij ons is het exact omgekeerd. En dus presenteren wij onze kleding op Stockman: daarmee geef je meteen een kwaliteitsstatement af. En duur? Ik zeg altijd: beter te duur dan niet te koop. Mijn stelling: bezuinig nooit op de manier waarop je je product presenteert.’

De one and only

Menno werd verliefd op Stockman tijdens de beurs van Berlijn. Hij vergelijkt bustes graag met jeans: ‘Levi’s is de one and only. En voor de poppen is dat Stockman.’ Graag had hij Tenue de Nîmes vol gezet met vintage modellen, maar dat kwam de uniformiteit niet ten goede. Ze zijn allemaal even prachtig, maar ook allemaal net wat anders. Na even zoeken kwamen de jongens in contact met Mannequins and More. ‘Met Michiel hadden we meteen een klik en hij heeft ons gewoon goed geholpen. Zijn no-nonsense manier van werken sprak ons gelijk aan.’

Een Stockman-pop met de winkelnaam in de hals

In samenwerking met Mannequins and More werd een mooie pop samengesteld met de naam van de winkel in de hals. Zo ontstond een exclusieve buste, met een authentiek karakter. Daarmee geeft Tenue de Nîmes ruimte aan nostalgie, maar laat het ook meteen zien in welk segment de jongens opereren. Menno: ‘Vergelijk het met horloges: toen onze ouders jong waren bestonden er nog geen horloges met batterijtjes. Dus werden er ook geen slechte horloges gemaakt. En zo is het ook met Stockman: toen dat bedrijf ontstond, werd er gewoon nog geen troep gefabriceerd. En dat doen ze nu nog steeds niet...’

Tenue de Nîmes, jeanswinkel bij uitstek