Esther Dibbets (We Are Labels):
'Wij hebben passie voor Fashion!'

We Are Labels is de overkoepelende naam voor drie coole winkels met mode voor de werkende jonge vrouw. Twee zitten er op kruipafstand van elkaar in de Amsterdamse Utrechtsestraat, de laatste loot aan de stam is gevestigd in de fameuze 9 straatjes. Sinds kort is ook de online shop www.wearelabels.com in de lucht. Opvallend: Esther Dibbets (37) startte de eerste winkel pas in augustus 2010. Toen het al volop crisis was dus. Hoe dit te verklaren?

Elk nadeel hep z’n voordeel

‘Heel eenvoudig,’ verklaart Esther met een enigszins sarcastische ondertoon, gezeten in een oude leren herenfauteuil in haar winkel Another Labels in de Utrechtsestraat. ‘Veel kleine ondernemers vertrokken hier uit de straat, waardoor er plotseling nogal wat panden leeg stonden. Maar niet alleen de crisis was daarvan de oorzaak, ook het feit dat de Utrechtsestraat al een paar jaar opengebroken lag en nu en dan weer werd dichtgegooid speelt mee. Dat heeft veel speciaalzaken de das om gedaan. Maar voor ons was het juist handig: het gaf ons een sterke onderhandelingspositie. Je ziet dat de straat nu weer opkrabbelt en dat meerdere jonge ondernemers momenteel hun slag slaan en nieuwe winkels aan het openen zijn.’

Het interieur van We Are Labels

‘Elk nadeel hep z’n voordeel,’ zo luidt een bekend Amsterdams gezegde. De crisis heeft de groei van We Are Labels dus eerder geholpen dan afgeremd. En de verkoop? Esther benadrukt dat beide winkels in de Utrechtsestraat een ander publiek trekken dan de winkel in de 9 straatjes. Daar komen meer dagjesmensen die uitstappen op Amsterdam CS en via de 9 straatjes de stad gaan verkennen. In de Utrechtsestraat komen wat meer vrouwen die in de stad wonen en werken en in hun pauze gewoonweg zin hebben eens lekker te gaan shoppen. Veel vaste klanten dus die elke maand even langs komen en een paar stuks kopen.’

Het schrijvende en fotograferende duo van Mannequins and More vergaapt zich intussen aan de winkelinrichting. Behalve de leren fauteuils valt een oude voetbal en een vintage turntoestel op. En niet te vergeten de schitterende retro Marantz-stereotoren. Toen we jong waren te duur, maar gelukkig terug van weggeweest. Mode hangt strak in de rekken, accessoires staan uitgestald op aan de muur bevestigde houten planken.

‘Ik ben ons bedrijf uit passie begonnen voor fashion,’ gaat Esther verder. We gebruiken inderdaad de slogan “Only great minds can affort a simple style” en bieden dus collecties aan tegen een heel betaalbare prijs. Eigenlijk als reactie op de H&M en de Zara - waar de rekken vol hangen met precies hetzelfde product. Wij bieden juist een goed alternatief voor soms maar 15% meer. Belangrijk: je hoeft je geen zorgen te maken dat iedereen met hetzelfde T-shirt of jasje loopt. We zitten echt tussen de A-merken en de vertical retailers in...’

Wat op de pop hangt verkóópt

Intussen geldt voor alle winkels het adagium: wat op de pop hangt verkóópt. Esther: ‘Dat is een wet van Meden Perzen. Je kunt nog zulke leuke shirts inkopen, de verkoop is vaak een heel andere verhaal. Totdat het op de pop hangt. Dan vliegt het weg.’ We Are Labels betrekt via Mannequins and More verschillende modellen van Manex. ‘In de 9 straatjes zitten we op de hoek van de Herengracht en de Huidenstraat. We hebben daar een enorme raampartij en voor die ramen staan de poppen. Ik durf rustig te zeggen dat we op die locatie dan ook communiceren via de poppen. Het is onze handtekening. We wisselen veel vaker van collectie dan winkels die zich – zeg maar – seizoensgebonden opstellen. Regelmatig terugkerende klanten zien dus meteen dat we iets nieuws hebben.’

Natuurlijk gaat er nergens ooit iets helemaal perfect, dus ook bij Mannequins and More niet. Bij de laatste uitgeleverde zending van Manex poppen misten een aantal schroefjes. Esther: ‘Ach niets aan de hand. Even heen en weer naar de Gamma en het was opgelost. Zoiets is absoluut geen reden om van elkaar afscheid te nemen. Mannequins and More levert snel en correct. Het product ziet er goed uit en de prijzen zijn scherp. Iedereen blij dus.’

Nou ja iedereen... Ons geheel uit mannen bestaande team kijkt bewonderend om zich heen en vraagt Esther wanneer er een mannenwinkel van We Are Labels komt. ‘Uh... tsja... sorry... nee... dat zit er denk ik voorlopig even niet in...’ Pleister op de wonde: het succes wordt geconsolideerd. Vandaar dat Esther en haar team zich voorlopig focussen op de drie winkels en op de webshop: www.wearelabels.com. En ondanks dat ze een klein beetje van de crisis heeft geprofiteerd, hoopt ze dat de economie snel weer omslaat. Dat hopen wij ook. Want wie weet, komt die We Are Labels mannenwinkel er dan alsnog.

Meer informatie

Bezoek de website op www.wearelabels.com voor meer informatie over deze modezaak.

Esther Dibbets van We Are Labels